حواله ارزی چیست؟

شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که ارز حواله ای چیست؟ و استفاده از آن به چه منظوری است؟ همان‌طور که می‌دانید، حواله ارزی نوعی روش پرداخت است که از طریق آن ارزهای مختلف به حساب‌های بانکی اشخاص و شرکت‌ها در تمامی کشورها انتقال پیدا خواهد کرد. از آنجایی که تحریم‌های بین المللی علیه ایران زیاد است، کشور ما ارتباط چندانی با بانک‌های جهانی ندارد؛ از این‌رو انجام حوالجات معمولاً به صورت مستقیم انجام نمی‌شود و بیشتر به صورت غیر مستقیم و با واسطه انجام می‌گیرد.
به عبارتی روشن‌تر، حواله ارزی به عنوان یک نوع دستور پرداخت به شما کمک خواهد کرد که یک بانک یا مؤسسه مالی به تقاضای شما به یکی از بانک‌های کارگزار خود در خارج از کشور، حواله‌ای را صادر کند. در این صورت موسسه مالی یا بانک از کارگزار خود می‌خواهد مبلغ حواله را به ذی‌نفع آن، پرداخت کند.

انواع حواله‌ ارزی

الف) حواله ارزی صادره (Outward Transfers)

چنانچه قصد داشته باشید برای فردی ارز ارسال کنید، لازم است از حواله صادره استفاده کنید. برای درخواست و انجام این نوع حواله لازم است به بانک یا صرافی مورد نظر خود مراجعه کنید. با ارائه مشخصات فرد گیرنده ارز، شماره حساب و واحد پولی که می‌خواهید ارسال کنید می‌توانید ارز خود را با ارز موردنظرتان تعویض و برای مقصد، بر اساس نرخ روز ارسال کنید.در این نوع حوالجات ارزی برای جلوگیری از پولشویی لازم است تا فرم اظهارنامه گمرکی تکمیل گردد.

ب) حواله ارزی وارده (Inward Transfers)

یکی از ویژگی‌های مهمی که بانک‌هایی که به ارائه خدمات در زمینه حوالجات ارزی می‌پردازند، می‌بایست داشته باشند آن است که پس از دریافت پیام تایید ارسال حواله ارزی سعی کنند در کنترین زمان میزان پول حواله شده را به حساب فرد واریز کنند. البته توجه داشته باشید زمانی فرد موردنظر قادر است وجه را دریافت کند که پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر خود را ارائه دهد. پس از نشان دادن مدارک خود می‌تواند وجه را به حساب دیگری انتقال دهد و یا آن را به بانک بفروشد.

انواع حواله ارزی براساس سرعت و زمان انتقال

۱) حواله ارزی مستقیم (Telegraphic Transfer)

حواله ارزی مستقیم یا به اصطلاح T.T یکی از با امنیت‌ترین روش‌های انتقال پول است که از آن به عنوان حواله ارزی سوئیفت نیز یاد می‌شود. با استفاده از این نوع حواله می‌توان  به حساب‌های اشخاص و شرکت‌ها در تمام نقاط جهان پول واریز کرد. زمانی که این نوع حواله برای نشستن پول از حسابی به حساب دیگر نیاز دارد معمولا 2 تا 3 روز کاری یا بین 48 الی 72 ساعت است.

۲) حواله ارزی غیرمستقیم (Demand Draft)

حواله جات غیرمستقیم یا به اصطلاح D.D تنها یک تفاوت با روش مستقیم دارند آن هم فقط در مدت زمان انتقال پول است. در این روش زمان بیشتری برای انتقال پول در نظر گرفته می‌شود.

انواع حواله های ارزی دلاری

۱- حواله دلار و یورو

در حال حاضر مجموعه‌ها و صرافی‌های زیادی هستند که اقدام به انجام حوالجات دلار و یورو به اقصی نقاط جهان کرده‌اند. بر اساس شرایط هر یک از این مجموعه‌ها لازم است فاکتور و حساب مقصد به همراه کد swift را در دست داشته باشید.

۲- حواله یوان

حواله یوان مربوط به حواله های ارزی چین است. برای انجام این حواله‌ها لازم است شماره حساب مقصد Abc bank را داشته باشید. چنانچه به این شماره دسترسی نداشته باشید، نیاز است شماره حساب حتما با کارشناسان مربوطه چک شود. بر خلاف حوالجات دلار که مدت زمان زیادی برای نشستن پول به حساب صرف می‌شود، این نوع حواله‌ها در همان روز یا نهایتا 1 روز کاری میسر است. همچنین کارمزد این نوع از حوالجات بین 50 تا 200 یوان می‌باشد.

۳- حواله درهم

حواله های ارزی درهم و ارسال آن هم به صورت اسکناس و هم به صورت بانکی قابل انجام است. در این روش نیز زمان کمی برای نشستن پول در نظر گرفته شده است و معمولا کارمزدی هم ندارد.

وسترن یونیون (Western Union)

پس از پی پال و وب مانی می‌توان گفت وسترن ونیون یکی از محبوب‌ترین و بهترین سرویس‌های نقل و انتقال ارز است که در سطح بین المللی شناخته شده و از آن استفاده می‌شود. این سرویس در حال حاضر ۱۸۵ شعبه در سراسر دنیا دارد و استفاده از خدمات آن نیاز به حساب بانکی در مقصد ندارد. با استفاده از این سیستم زمانی که ارز خود را به نرخ ارز کشور مقصد تبدیل کردید، وسترن یونیون یک کد ده رقمی در اختیار شما قرار خواهد داد که با استفاده از آن گیرنده می‌تواند مبلغ واریزی را برداشت کند.

کارمزد حواله ارزی چقدر است؟

همانطور که در موارد بالا ذکر شد، کارمزد حواله ارزی بر اساس روش‌هایی که گفته شده متغیر است. در روش سوئیفت بر اساس مبلغ نوع ارز دریافت شده از کشور موردنظر کارمزد حواله ارزی، متغیر می‌باشد و بین ۲۵ تا ۶۰ دلار در گردش است. همچنین کارمزد حواله ارزی وسترن یونیون و مانی گرام بین ۴۵ تا ۱۶۰ دلار در چرخش است و بر اساس ارز واریزی تعریف می‌شود.

مدارک لازم برای حواله ارزی چیست؟

برای انجام پرداخت از طریق حوالجات ارزی لازم نیست هر بار مدارکی را برای هویت خود ارائه دهید. بلکه با مراجعه به شعبه مدارک لازم را تحویل داده و پرونده خود را تکمیل خواهید کرد و از آن پس برای انجام خدمات حواله‌ای خود لازم است صرفا یک فرم را پر کنید.

۱- برای اشخاص حقیقی

کپی کارت ملی

نامه درخواست حواله با امضا

شماره موبایل شخص

آدرس، تلفن، فکس و ایمیل شخصی

۲- برای اشخاص حقوقی

کپی روزنامه رسمی از شرکت

اصل و تصویر کارت بازرگانی

تصویر مجوز ثبت سفارش

فرم تعهدنامه‌ها به صورت تکمیل شده

بیمه نامه و رسید پرداخت بیمه‌ها

نامه پذیرش بازرسی در مقصد توسط یکی از شرکتهای بازرسی معتبر

تاییدیه احراض شرایط توسط شعبه ریالی مربوطه

مشخصات حساب

درخواست کتبی در سربرگ شرکت با ذکر جزئیات

 

هلدینگ بین المللی آواگروپ
با چندین سال تجربه موفق در زمینه حوالجات ارزی و با همکاری شرکای تجاری خود و در جهت کمک به هموطنان عزیز ایرانی با توجه به تحریمهای ظالمانه غرب با ارائه راهکارهای نوین و موثر مالی کلیه حوالجات ارزی شما را در سراسر دنیا بدون محدودیت و در سریعترین زمان انجام خواهد داد .
جهت هرگونه مشاوره و سفارش لطفا در واتساپ با شماره 447937001658+ با همکاران ما در ارتباط باشید. بر روی لینک زیر کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *